woensdag 2 maart 2011

Choises...

laatst vroeg ik aan Daan wat hij ging doen
als hij klaar was met de kunstacademie (in juli)
dat wist hij niet, mogelijkheden te over,
eigenlijk teveel te kiezen
het schijnt dat veel mensen van zijn leeftijd
last hebben van een Quarterlifecrisis
de wereld aan je voeten en wat nu en waarom

daar dacht ik een tijdje over na
en ik kan me dat wel voorstellen
er is ook Zoveel te kiezen
als je het ene doet, kan het andere niet
de oneindige stroom informatie
de overvloed aan spullen
je moet wel heel precies weten wat je wil
om niet te helemaal dol te worden


ik ben altijd een enorme Twijfelaar geweest
en ik heb keuzes gemaakt
-vaak gebaseerd op wat anderen vonden-
die verregaande gevolgen hadden
die niet altijd even feestelijk waren
toch heb ik nergens spijt van
(achteraf is het natuurlijk makkelijk
om te zeggen
dat had je anders Moeten doen)

maar ik wist Toen niet
wat ik Nu weet
dus waarschijnlijk had ik het net zo gedaan
zoals de Engelsen zeggen
it's no use crying over spilled milk
het ging zoals het gegaan is..

tegenwoordig ben ik redelijk Twijfelaar af
gebaseerd op ervaring weet ik
dat de beste keuze niet bestaat
ik denk er niet meer eindeloos over na
voordat ik wat beslis
en ik probeer niet te hard te zijn voor mezelf
als het Toch niet goed uitpakt
het heeft namelijk geen zin
(en je word er ongelukkig van..)

tegen mijn kinderen zeg ik altijd
bij Grote keuzes
maak een lijstje
kijk wat het zwaarste weegt
luister naar je gevoel
maar wees ook rationeel
wat zou je een ander aanraden..

maar ook dat alles
neemt niet weg
dat je honderden keren per dag
moet kiezen
zo kies ik ervoor om dit bericht te plaatsen
dat ik al 2 kopjes koffie op heb
dat de radio aanstaat
en de foto's bij dit bericht
zijn allemaal verschillende mogelijkheden
om 1 poppetje te fotograferen
bij een ander bericht had ik er een moeten  kiezen..
oh oh..

Daan zal zijn weg wel vinden
daar heb ik geen enkele twijfel over

bij ons in het halletje staat met krijt geschreven
als kleine steun, bij alle keuzes die we maken..
*
Credo
je mist meer
dan je meemaakt
helemaal niet erg
~Martin Bril~
*
en dat is een Waar woord...

19 opmerkingen:

  1. Helemaal waar. "wat is het fijn dat je nu kunt kiezen" gaat soms helemaal niet op. Vroeger lag alles vast en hoefde je alleen maar te doen wat op zich ook zo zijn problemen gaf... Zo heeft ieder aspect van het leven meerdere kanten en hoop ik altijd de juiste keuze te maken op basis van wat ik op dat moment weet, voel en denk. Soms goed en soms wat minder, maar ik vind het fijn waar ik nu ben. (haha moet ik ook niet te lang bij stilstaan aangezien ik 31 ben en nog steeds moet afstuderen.... dit jaar echt! pppfff)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ware spreuk!! Zo is dat in het leven en je kan maar beter genieten van alles dingen die je wel meemaakt in het leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. het voordeel dat ik heb is dat ik nooit het gevoel heb dat ik iets mis als ik kies ...je kiest en daar ga je dan voor met ups en downs...en idd met de mogelijkheden en beperkingen van dat moment , het levert me in ieder geval nooit spijt op...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We're so lucky to have the freedom to choose.

    Once, for women especially, we never had that right.

    And we all make mistakes ... hopefully we learn from them.

    I loved the progression of your wooden doll!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weekje weggeweest. Je dagelijkse stukjes gemist, nu ik het weer lees. Mooi geschreven Ingrid. gr. Aukje

    BeantwoordenVerwijderen
  6. En al maak je een keuze die niet de juiste blijkt, dan maak je daarna een nieuwe keuze.

    Zo koos ik voor een studie Marketing. Ik kwam in de logistiek terecht. Maar als ik detsijds had geweten van een studie Creatieve therapie dan was ik die gaan doen. Dat wist ik toen niet. Dus doe ik hem nu alsnog.

    Mooi stukje over keuzes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo, die Bril weet het wel weer treffend te zeggen. Jij ook trouwens. *

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk al die poppetjes.
    Treffend stuk ja, over keuzes..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja dat credo van Bril past mooi bij jouw stuk (en omgekeerd).

    Wij staan momenteel voor heel veel keuzes. En ik twijfel voortdurend. In het verleden gemaakte keuzes bieden geen garantie voor de toekomst. En ik wil graag de vorige valkuilen vermijden. Beu.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dank je voor je stukje.
    Actueel voor mij momenteel en ik moet er ook nog een beetje over na denken.
    Ik wil soms niet kiezen
    Ik wil alles
    en ik vind het lastig om mijn grens tegen te komen.
    Ik kan namelijk niet alles.
    Mooie spreuk van bril, die zal ik noteren in mijn geheugen en overwegen als ik voor de volgende keuze sta.
    Erg mooie foto's ook....bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi credo van Bril inderdaad. Of zoals mijn moeder bij regen altijd zegt: het meeste valt naast je!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi bericht, altijd even positief. Ik heb zelf ook de kunstacademie gedaan. Heel lang geleden, in 1986 heb ik mijn diploma gehaald. Ik had meteen werk. Dessin ontwerpster bij een textielververij&drukkerij. Helaas ging de boel failliet. Ben toen weer naar school gegaan (pedagogische en didactische bijscholing voor kunstenaars). Ik maak me wel vaker zorgen over de toekomst en dan zeker met dit kabinet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kiezen...kiezen...kiezen...waarom moeten we kiezen...vraagt mijn grote/kleine meid vaak....omdat dat bij het leven hoor zeg ik dan...oooo stom zeg...hahahaaha zo reageerde ik ook vroeger....het leven heeft zoveel leuke dingen....waarom kiezen....maar je moet wel want alles willen doen is tooo mutch...That's life!
    Cinderell@

    BeantwoordenVerwijderen
  14. We hebben vandaag dezelfde gedachten :-)
    Keuzes...... :-)

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat heb je dit allemaal prachtig verwoord! Enne de juiste poppetjes en foto's op de juiste plek hoor!
    Die kids boffen maar met zo'n moeder! Volgens mij kunnen ze veel van je leren. Misschien juist omdat je niet altijd de goede keuzes maakte en weet dat het ook dan allemaal goed komt!
    *noflike*avond!
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Keuzes... ze zijn eigenlijk heel gewoon, net als ademhalen. Want er is eigenlijk geen enkel moment in je leven waarop je NIET kiest! Waar toch? knufzz...Peebee.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zag dat datum-ding ;-) staan in de kringloop en maakte bijna een sprongetje van blijdschap. Je wil niet weten hoe lang ik al op zoek ben geweest naar een datum-dingetje :-)
    Ik ben er helemaal verliefd op hihi...

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. keuzes, ik ben er echt niet voor in de wieg gelegd. in het voor- en tegenargumenten opsommen ben ik echt heel creatief ;), worden dus hele waslijsten. Uiteindelijke probeer ik het toch maar op gevoel te doen, haha

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mijn moeder zegt altijd "Dromen komen uit voor hen die sterk genoeg zijn erin te geloven". Maar ik ook iemand die het motto "kiezen is verliezen" huldigt. Ik denk dan altijd maar..achterom kijken heeft geen zin, op dat moment was of leek het het juiste om te doen...meer kan je er niet aan doen! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)