donderdag 17 maart 2011

Daan had a little lamb..

toen de kinderen nog klein waren
en Daan op de vrije school zat
hadden we altijd een seizoenstafel
(dat is een van de dingen die ik mis nu ze 'groot' zijn
zo'n gezellige plek waar we dingetjes voor knutselden
elk seizoen weer anders)
en ik geloof niet dat ik er een voor
 meneer de Boer hoef te maken..
in het voorjaar stonden daar altijd lammetjes op..
(zoals je ziet is Henrietta een Nieuwsgierige kip)

dit is een van de lammetjes van toen
zeker 20 jaar oud
Daan kreeg het ooit kado
maar omdat er een soort van Lentegevoel
van mij meester maakte
en ik dat ook in huis wilde halen
zette ik narcissen neer en haakte
(als variant op het gebreide lammetje,
ik vind haken gewoon leuker)
een paar schaapjes..

ik gebruikte het gebreide lammetje als voorbeeld
en het was een beetje proberen
het gele lam is bijvoorbeeld wel heel erg mager..
ik deed pijpenragers in de benen
zodat ze kunnen staan
maar als je ze wil maken als knuffel
zou ik dat niet doen
ze steken nogal snel door het haakwerk heen

het is een heel makkelijk patroon
en je kan ze zo groot en klein maken
als je zelf wil
haken of breien of zelfs van stof
(maar daar heb ik dan weer geen geduld voor..)

dit patroon is  zoals het ongeveer word
als je haaknaald nummer 3 gebruikt
(je kan hat natuurlijk ook breien)
maar eigenlijk is de vorm van het patroon
het belangrijkste
je kan grote kleine, dikke of dunne lammetjes maken
door het een beetje aan te passen..

veel plezier ermee
en mocht je het niet zelf willen of kunnen maken
kan je ze ook bij mij bestellen
mail me dan even..

nb. over een week bestaat mijn blog een jaar
dan zal ik het schaap (ruim 50 cm groot)
gebreid met breinaalden nr.30
van mijn Allereerste blogfoto verloten
maar daarover Dan meer..
Leve de lente!

26 opmerkingen:

  1. Are you only one year old? Incredible! Baaa.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zijn die lammetjes toch leuk he? En oh wat is het heerlijk om in die tijd van de seizoenstafel te 'zitten'. (zit er zelf middenin, dochter 3,5 jr).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. superlief de gehaakte lammetjes!
    mooi gemaakt hoor!
    Ik heb er zelf ook nog eentje: een mamaschaap. Een gebreide versie, gemaakt door mijn oma, met echte wol erin meegebreid...ik ga es zoeken waar ze is....

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt de pijpenrager eindjes een stukje omvouwen, dan prikken ze niet meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jaaaa leve de lente!
    Ik vind de lammetjes echt super schattig :),
    ik ben ook helemaal fan van levende lammetjes op de boerderijen van de familie van vriendje.
    Leuk dat Daan op de Vrije School heeft gezeten; ik ook! Vast niet op dezelfde want ik kende op mijn school alleen een Daan met hele lange dreadlocks :).
    Liefs Nikki

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een geweldig lam!!! Die gaat zeker op m'n WilIkOokNogMaken lijst!

    Groetjes
    Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Krijg de kriebels (goeie) als ik de lammetjes zie. Ik vind het een geweldige knuffel! knufzz..Peebee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Aaah, wat grappig met die echte kip erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow a year...look how you have grown....what sweet little lambs!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuke lammetjes! Gelukkig is mijn huis nog seizoenig! Ik ga aan de slag! thnx 4 sharing!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke, vrolijke lammetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ha Ingrid! Ik vind die scharrelende kipjes telkens weer zo leuk om te zien :-) Nog even heel iets anders, deze foto kwam mij wel heel erg bekend voor http://tsukai.nl/actie-voor-japan-1-000-kraanvogels-vouwen/ (Het is voor het goede doel, maar dan weet je er in ieder geval van!)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh zo lief......
    Ik ga het proberen, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Lovely lambs. I think I'll make five for the kid's Easter baskets. Then they can live as a flock.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een leuke voorbode van de lente, jouw lammetjes.En buiten al die dartelende lammetjes in de wei: WELKOM LENTE!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat zoet! Bedankt voor het patroontje!
    Kom maar op met die lente!
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik ga het gelijk vanavond proberen .
    oma moet dan toch op de tweeling passen.
    wat een leuke lammetjes.
    liduin

    BeantwoordenVerwijderen
  19. inderdaad: ik haak ook veel liever :D wat geweldig goed dat patroon, ga meteen aan de haak, dankje!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Great tutorial! love it, thanks for sharing

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ben een beetje verliefd op deze lammetjes. Dank je wel dat je het patroon op je website hebt gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. oooo jaaaaa hij kan dus ook gehaakt, ik heb hem gebreid
    www.levedeverveling.nl/2012/03/beeeeeh.html
    maar ga jouw versie ook even proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hoi Ingrid, ik kan het bijna niet geloven maar ik zie nu dat mijn moeder hetzelfde schaapje voor mij heeft gebreid toen ik een jaar of zes was. Ze heeft hem bewaard en een paar jaar geleden kreeg ik hem van haar. Lees hier mijn blogberichtje en oordeel zelf maar. :-) Groetjes, Annemarie
    https://annemarieshaakblog.blogspot.nl/2010/04/jeugdsentiment.html

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)