maandag 6 januari 2014

Cleaning princess


zodra de kerstboom de deur uit is
en alle feestelijkheden achter de rug,
heb ik altijd Ineens zin
om het hele huis op te ruimen,
alles weer fris en netjes..
hoewel dat misschien wat vroeg is
omdat de traditionele Grote schoonmaak
volgens mij pas ergens in het voor jaar is..


maar toch ruimde ik mijn kamer op,
haalde alle stapeltjes 
met van alles en nog Wat
van de tafel af...
daar krijg ik al een enorm opgeruimd gevoel van
van zo'n lege witte tafel..
ik haalde alle mandjes met Dingetjes uit de kast
en ik sorteerde alles bij elkaar,


de tape bij de tape,
de potloden bij de potloden,
enfin, je kent het wel,
hoewel er dan ook weer allerlei stapeltjes overblijven
waarvan ik dan niet weet in welk bakken die moeten,
uiteindelijk gooi ik die dan maar weer
bij elkaar, er is natuurlijk wel 
een grens aan mijn pogingen
tot een Geregelde kast..


terwijl ik zo de boeken
netjes op een stapeltje legde
kwam ik deze tegen...
het Prinsen TIP boek
met tips die van pas komen
in het leven van elke vrouw
wel...er is nog heel wat te leren 
op Huishoudelijk gebied voor mij..
echt er staan dingen in,
die ik onmogelijk had kunnen verzinnen..


zo vinden zij het een geweldige tip
om de bonnen en de zegeltjes die je in de supermarkt
krijgt, niet in te plakken
het is niet echt damesachtig om er aan te likken,
nee, je naait ze in het boekje...:)
(dat komt uit het hoofdstuk Vlijtige vingers)
zo weet ik nu ook dat je op vakantie
een was-rekje moet meenemen
om de was op te hangen..
dat je lampekapjes schoon kan maken
met een Fris neveltje (prachtig!) 
uit een bloemenspuit...


dat als je op de brommer weg gaat
(ze noemen het een tip voor de bromster)
je losse pijpen aan kan doen onder de rok,
je wil tenslotte niet Ergens in een lange broek aankomen...
die je dan volgens een ingewikkeld systeem vast moet zetten
dat je de vitrage met een schuifspeldje
vast kan zetten aan de gordijnen
zodat ze niet naar binnen waaien
en dat je pitriet gewoon schoon kan maken
met een sopje, wel moet je het daarna laten drogen...
liefst op een wat winderig plaatsje..


ik denk dat ik me nog maar eens moet verdiepen 
in het boekje,
zoals er in het voorwoord staat
moet ik het eerst in zijn geheel lezen,
om zo een echte Schoonmaakprinses te worden..
tot die tijd ben ik er eigenlijk 
al tevreden mee, dat de potloden bij de potloden liggen
en dat mijn tafel leeg is..
ik wacht nu op het voorjaar
(want zolang kan het best duren
om het boekje helemaal te lezen:)
om mijn schoonmaak werkzaamheden voort te zetten...

ik wens je een fijne
(opgeruimde) dag
-X-

13 opmerkingen:

  1. Wat een leuk verhaaltje weer, zou ook wel een boekje voor mij zijn. Ik ga binnenkort op zwanen jacht hoor bij de Emmaus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijk verhaal en wat herkenbaar!! Niet die schoonmaaktips hoor! Maar wel dat ik na de kerst ook altijd graag alles wil opruimen en veranderen. Er zwerven allerlei ideeën door mijn hoofd, maar het moet maar even tussen het baby-vermaken door.
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, fantastisch, zo moet mijn oma het gedaan hebben :-) Doet me ook denken aan die ouderwetse Libelle-reclames uit de jaren '50 voor Ponds crème en zo, heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat herkenbaar! Hier ook gisteren de kerstspullen weer opgeruimd in de schuur. En met de ruimte in het huis komt er ook weer ruimte in het hoofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zeg altijd maar zo, het oude jaar eruit en het nieuwe jaar erin.... Op 1 of 2 januari heb ik ook altijd last van de opruimmanie. Het ruimt zo lekker op. Leeg huis, leeg hoofd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook voor herkenbaar. Ik moet ook zeggen dat in Nederland het winterweer ook ver te zoeken is. Toch weer fijn een opgeruimd huis. Al is het hier waarschijnlijk maar voor even...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed dat je de boom al hebt opgeruimd, ik vind het altijd zo lastig het moment te bepalen... want er blijft zo'n lege plek achter en ik heb al bedacht dat ik zo graag zo'n kamerlinde zou willen hebben, maar of die nu al te koop is???
    Je boekje is top, herken het zo'n beetje van het 'huishoudschoolboek' van vroeger van m'n moeder, eens zoeken of dat nog ergens ligt.
    Wens je een hele fijne dag en voor 2014 allemaal opgeruimde gedachten en die kamer volgt vanzelf, goed bezig.
    groetjes,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha! Ik ken dat boekje. Ik heb het ooit eens gekregen van iemand. Wat een absurde dingen staan er in he. Maar ook wel ontroerend lieve tips, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou zoooo graag eens een opgeruimd huisje hebben! Wat goed van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Klinkt als een leuk boekje. Zo vind je nog eens wat. En wat heerlijk hè, zo'n opgeruimd huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Opruimen in je huis is ook zorgen voor een opgeruimde geest.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik geloof dat ik ook nog even zou moeten lezen in dat boekje om ooit nog eens een echte schoonmaak prinses te worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Happy new year. Ik heb ook zo'n soort boek, maar dan Engels en van 1938. 't heeft een interessant hoofdstuk over wat al je bediendes de hele dag zouden moeten doen... Ik laat mijn boom meestal heel lang staan, het is zo mooi met alle bloemen en vogeltjes erin. Hij staat nu zachtjes te waaien in de warme zomer-avond bries hier aan de andere kant van de wereld.

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)