donderdag 13 februari 2014

Knitting (memories)


Laatst vond ik in een klein koffertje met Lego,
dit kleine gebreide hesje..
Ik heb geen idee hoe het daar in terecht kwam,
maar ik herkende het meteen,
ik maakte het voor Daan toen hij nog een baby was..
Het bracht meteen allerlei brei-herinneringen
bij mij boven...
De eerste breiles op de lagere school,
het magische gevoel dat ik van een draadje
een lapje kon maken..


De eerste veel te strak gebreide jurken
voor mijn enige Barbie 
(ja, ik had er maar eentje, Daisy,
het was een groot en gekoesterd bezit)
De truien op de middelbare school,
waarvan ik later zelfs de wol zelf spon en verfde..
(in mijn hart ben ik natuurlijk een soort hippie;)


De truien die ik breide in opdracht,
ik verdiende er natuurlijk bijna niks aan
als je de uren gerekend had,
maar ik vond het fijn om te doen...
Kabels, inbreien, het kon mij niet ingewikkeld genoeg zijn,
ik zag het als een uitdaging..
(ik wou dat dit soms ook opging voor
mijn dagelijks leven..)
En dan natuurlijk de eindeloze stapel
baby- en peutertruien..
waarvan ik er nog één terugvond
(ik heb geen idee waar de rest is gebleven,
ergens verloren gegaan in één van de 
vele verhuizingen...)


De laatste jaren was ik eigenlijk
enkel nog aan het haken..
Maar geinspireerd door het teruggevonden truitje
ben ik weer gaan breien..
Heerlijk het getik van de pennen,
het stille tellen in mijn hoofd waardoor er even geen 
ruimte is voor de wervelwind aan gedachten..
Al die gekleurde draden,
waarvan ik uiteindelijk een lapje maak..
Magisch, gewoon...

ik wens je een fijne dag
-X-

11 opmerkingen:

  1. Superleuk!! Ik vind het altijd heel leuk om je blog te lezen! Ik hou zelf ook van breien enzo....... ik heb al wel is vaker geprobeerd om een reactie te plaatsen maar het mislukte steeds. Ik hoop dat het nu wel lukt. Veel plezier met je mooie babytruitjes en al je andere crea-dingetjes xx corien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig! Ook ik heb vooral veel gehaakt de laatste jaren, maar heb sinds een paar dagen het breien weer ontdekt ... :-) Heerlijk!

    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooh wat een nostalgie! En Daisy, die had ik ook... zijn we ongeveer van dezelfde generatie ;-)
    Veel plezier met het breien en oja, ik vind het zo leuk om overal je boek tegen te komen. Ga het binnenkort aan een goede vriendin cadeau doen.
    lieve groet,
    Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ha ingrid,
    good old elizabeth zimmermann zei het al: 'knitting soothes the troubled spirit, and it doesn't hurt the untroubled spirit either.' en daar houd ik me aan!
    tot een volgende keer, JOY.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik heb het eerste voor mijn zoon gebreide truitje nog, dat is overigens minder lang geleden.... En ook herkenbaar: ook ik heb kleertjes voor mijn Barbie gebreid, ik had Francis. Met knieën die konden buigen! Wat bijzonder vond ik dat!
    Leuk, je blog laat ook bij mij "oude tijden" herleven!
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ja, heerlijk, breien! En je gedachten even stopzetten...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. HayHay!
    Wat ziet en klinkt dat zalig!
    Zo mooi al die breisels :-)
    Fijne dag!
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een vrolijke kleuren! Meteen een hele hoop levenslust die je meegeeft aan een nieuw leventje. Ik hoop ook zulke prachtige pullekes te breien als ik ooit zelf kinderen heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk. Ben nu al benieuwd wat het gaat worden. Ook een fijne dag.
    Liana

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)