dinsdag 23 juni 2015

A slow walk (and lots of plants)


Het pension waar wij logeerden
(het klinkt zo gezellig ouderwets, pension, vind je niet?)
lag zo aan de onwaarschijnlijk blauwe zee..
Je hoefde enkel een paadje naar beneden te lopen
en je kwam op een smal strandje met stenen..


De eerste dag wandelden wij over het strandje,
gewoon om de omgeving wat te verkennen..
De hele baai was nog niet aangeraakt door 
het massa toerisme en van een wonderlijke schoonheid..
Er stonden de mooiste huizen vlak aan zee,
met prachtige tuinen met bijzondere planten,
zo zag ik nog nooit zo'n grote cactus, 
of een geranium van meer dan een meter hoog
(oh..al die eerste keren :-)


Ik bedoel maar, je kan toch bijna niet geloven,
dat dit echt is, wel..hij stond daar zomaar mooi te zijn..
Wij wandelden daar uren lang, 
in een tempo zo langzaam dat we nog net niet omkiepten,
stonden stil bij elke plant, elke kat op een muurtje,
elke mooie steen die we zagen..


Onderweg kwamen wij een verlaten terrasje tegen,
er zaten enkel wat mannen thee te drinken,
terwijl ze met serieuze gezichten de Dingen
van de dag met elkaar bespraken..
Ook wij dronken thee, wij zijn beide helemaal
geen thee drinkers maar op de een of andere manier,
past het zo goed daar en smaakt het ook anders..


Aan het einde van de baai, stond een huisje,
een beetje krakkemikkig maar prachtig.
Op de veranda, die volstond met geraniums in oude 
olijfolieblikken, zat een hele oude vrouw te handwerken,
tussen de wapperende was aan de lijn.
Er zat een kat op de rand van de veranda, mijn adem stokte even,
dit was het droombeeld wat ik altijd heb van mijzelf,
als ik oud ben, het was enkel nog mooier,
vanwege het uitzicht op zee en de eindeloze blauwe hemel..
Mijn eigen fantasie overtroffen..


Ik draalde wat rond, overwoog of ik een foto zou maken,
om het hier te laten zien, ik koos ervoor het niet
te doen, het zou een ongevraagde inbreuk geweest zijn,
in het leven van de vrouw..
Het beeld van haar hou ik vast, evenals de herinnering
aan de (onbedoelde mindful) wandeling.
Nu ik dit alles zo neertyp vraag ik me af waarom
ik hier nooit zo'n langzame wandeling maak, waarbij 
je alles opmerkt, misschien moet ik het eens proberen..

Ik wens je een fijne dag
-X-

18 opmerkingen:

  1. Wat goed van je om de foto niet te plaatsen. Je woorden vertellen genoeg. Wat een prachtige foto´s. Ik wil ook weer naar het zuiden en op een veranda onder zo´n mooie blauwe lucht zitten te mijmeren. Mooie blogpost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig, ik geniet weer mee en "zie" het voor me :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. geen foto nodig, je woorden schetsen perfect het plaatje - wondermooi

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw wat een prachtige foto's maak je toch!
    Dat moet een geweldige wandeling zijn geweest.
    Enne het vrouwtje zie ik inderdaad helemaal voor me, zittend op haar veranda.
    Groetjes, Rensina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's! Wauw die cactus <3 geweldig wat mooi. Je kan zo mooi verbeeldend vertellen, heerlijk.
    Fijne dag en groetjes, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt net of we met je mee wandelen...en genieten ben ooit in Turkije geweest ook prachtig maar niet zoveel rust als jij...vraag me af waar dit mooie plekje zich bevind....genoeten van je verhaal en prachtige foto's....fijne dag..groetjes Fia

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heerlijk om even met je mee te lopen op een druilerige dinsdagmorgen ..... Fijn dat je er weer bent hier!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een prachtige foto's en wat fijn dat je zo intens kon genieten van al dat moois om je heen. En super om al die eerste keren te ervaren he? Er zijn altijd nog eerste keren mogelijk, dat is best fijn. Ik ga wel eens een wandelingetje maken met mijn nichtje van ruim 2 1/2, dan neem ik ook overal de tijd voor, zie ik van alles, is alles mooi en is zelfs een regenbui niet erg. Groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, wat heb ik je prachtige vertellingen gemist.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat moet een heel mooie vakantie zijn geweest.. Thuis zitten we weer in het ritme van alledag enalles is hier "gewoon'.. daar is alles anders en dat wil je ontdekken. Omgekeerd doen zij dat in Amsterdam he :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik sluit me aan bij Chateligne. Prachtige fotoos weer. Ik kijk al uit naar morgen....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's en fijn dat we even mee op reis mochten. Zeker nu het hier buiten zo grijs is.
    Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Ingrid
    Heb eigenlijk niets toe te voegen aan bovenstaande reacties. Kan er zo van genieten. Lees je blog een paar keer. Heerlijk
    Op naar de volgende hahaha
    Lieve groet
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Ingrid, wat een mooie en blijkbaar rustgevende reis heb je achter de rug. Hou die zen-momenten nog maar eventjes vast. Je opmerking waarom je in je omgeving geen langzame wandelingen maakt, doet me denken aan de wandelingen met mijn kleinkinderen (6, 3 en 2,5 jaar oud). Zij doen je terug met andere ogen naar de omgeving kijken ! Lieve groetjes uit België, An

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow. Het is zo heerlijk om je verslag te lezen. Ik droom zo mee en voel de zon bijna op mijn gezicht. Prachtige foto's! Die cactus is super.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat heerlijk om dit verslag te lezen en een stukje met je mee te lopen en te kijken. Zelf heb ik voorlopig nog geen vakantie, maar deze post maakt dat ik het nog wel volhoud tot mijn vakantie. Dank je wel hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Raar eigenlijk hè, dat je jezelf daar in de vakantie wel de tijd voor gunt, zo'n langzame wandeling, maar thuis niet. Dat gaat bij mij net zo. En het niet nemen van de foto van de oude vrouw is ook heel herkenbaar, dat voelt als privacy schending. Hoe doen al die fotografen met de prachtigste portretfoto's dat dan? Van mensen die zo dichtbij recht in de camera kijken, dat moeten ze vast gevraagd hebben, of misschien betalen ze de mensen er wel voor, wie weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vergeet ik nog te zeggen hoe mooi ik de foto's vind, vooral die cactussen!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)