dinsdag 28 juni 2016

No use crying over spilled milk..


De tweede dag besloten wij de stad te gaan verkennen,
we hadden 11 uur geslapen, zo heerlijk, dat kan 
ik thuis nooit, dus we hadden er zin in.
We gingen met de bus naar LX factory een oud fabrieks-
terrein met allerlei leuke winkeltjes en cafeetjes en 
weer terug met de bus en de tram, vanaf het eindpunt
besloten we terug te lopen, de heuvel op.
Door eindeloze kleine steegjes, met prachtige 
pastelkleurige huizen, was aan de lijnen (ooh:-)
en trappen, heel veel trappen, we kletsten wat,
maakten foto's en het was een heerlijke dag.


In de buurt van het appartement hoorden we opeens 
een plof, alsof er iets op straat viel, er kwam een 
echtpaar onze kant oplopen en zeiden; your wallet,
ik keek om en daar lag mijn portemonnee op straat.
Huh..ik snapte er niks van, we waren gewaarschuwd 
voor zakkenrollers en ik had een fototas met ritsen
en een klep erover bij me waar alles inzat..
daar kon niks zomaar uitvallen, maar wij zeggen
nog dankjewel en gingen op een terrasje zitten.
Judith ging even betalen en vroeg heb je 
het cash geld ergens anders zitten, eeeh, neee!
En ja hoor, geld weg, de pasjes zaten er nog in,
gelukkig maar we snapten er niets van..hoe..??
Op dat moment kwam er bord dat aan de gevel 
hing naar beneden zeilen en viel op mijn hoofd,
dat was iets teveel van het goede dus ik voel
een soort van paniek opkomen.


Judith, die dat ziet, zegt; nu ga je niet huilen hoor,
en dat was precies wat ik nodig had, ik realiseerde me
razendsnel dat dit moment zo'n kantelpunt was
het zou de vakantie kunnen maken of breken en ook dacht 
ik, gek genoeg, aan de quote van Drs.P die luidt:
al is de situatie zorgelijk, ik raak niet in paniek.
Dus ik haalde diep adem en wij gingen terug naar het 
appartement, later begrepen wij van een Porugese vrouw
dat dit is wat ze (de zakkenrollers) doen:
Ze zijn altijd met een paar mensen, op het moment
dat je niet oplet en je loopt vlak na een hoek,
stelen ze je portemonnee, halen het geld eruit,
gooien je portemonnee op straat en een ander
(in dit geval het echtpaar) zegt daar ligt ie,
vervolgens verdwijnen ze om de hoek.
Ze willen niet dat je aangifte doet dus daarom
geven ze de pasjes terug en stelen ze geen spullen.


I feel like an idiot, zei ik tegen de vrouw waarop ze zei:
There is no harm done to you or your daughter,
it's ok to feel like an idiot, you'll get over it.
En gelijk had ze, het was jammer van het geld, maar 
we waren gezond en wel en we zijn er overheen gestapt.
Toen ik weer geld gepind had moest ik ineens
aan mijn vriendin Fem denken, zij doet weleens haar
telefoon in haar bh en ik dacht ja, ik doe de Femke-methode
en stopte het geld in mijn bh, knappe jongen die het daar
uit kan halen, en dat gebeurde ook niet, haha.

Voor de terugreis hadden wij bij de eigenaresse een taxi
geboekt naar het vliegveld (vanwege de koffer :-)
 ik appte naar haar dat we met de metro zouden gaan,
om wat geld te besparen, maar nee zij betaalde de taxi,
geen discussie mogelijk, zo lief, zo onverwacht vriendelijk.
Ik was er gewoon ontroerd van en besloot dat er 
echt veel meer vriendelijke mensen zijn dan niet en dat dat
is waar het om gaat en dat zij je gedachten waard zijn.
Dat gebaar  en het bijbehorende is waar ik aan 
 terugdenk, het heeft het vervelende gevoel
(en het idee dat ik een idioot ben) helemaal uitgevlakt.

Ik wens je een goede dag
en heel veel (onverwachte) vriendelijkheid.
-X-

10 opmerkingen:

  1. Straf en mooi verhaal tegelijkertijd! Fijne dag!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Balen en ik kan me je gevoel goed voorstellen. Zo voelde wij ons ook toen bleek dat de man die geld wilde wisselen op het station in Londen, op meer uit was dan alleen wisselen. Alleen daar kwamen we pas achter op de hotelkamer, so suf. Dus nou ja, mannetjes die je staande houden en heel dringend willen wisselen, niet op in gaan dus. Goed dat je je vakantie er niet door hebt laten vergallen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lief van die vrouw, en knap van jou dat je je over de narigheid hebt heen gezet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat knap van je om daar zo overheen te stappen. Ik zou toch heel erg boos zijn om mijn zuur verdiende centjes te verliezen. LX factory klinkt wel goed, je maakt me nieuwsgierig. Fijne dinsdag!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alles wordt omgekeerd ten goede......want zie je zelf wel, hoe sterk je geworden bent?
    Je ging door!......en ging niet huilen.....en het werden nog fijne dagen ☺. Wauw! Trots op jou!.....èn op Judith.

    Benieuwd naar foto's van die LX factory ☺.....klinkt erruug leuk ☺.

    Fijne dag.


    Lieve groet, Caroline.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi dat de gebeurtenis zo positief eindigt! Heel goed gedaan!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat heb je dit mooi verteld! zal idd wel echt balen geweest zijn, en dan voel je je wrsch inderdaad stom, maar zo fijn hoe zo'n situatie dan toch nog in iets moois kan eindigen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi en betekenisvol verwoord. Ik hou niet van reizen, maar door jouw foto's en verhalen (en ondanks je tegenslagen) zou ik bijna vertrekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oohh Ingrid, je schrijft toch altijd zo heerlijk!!
    En wat kunnen mensen toch gemeen zijn hè, maar niet aan denken.. Het is maar geld en geluk is niet te koop..

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jammer van het geld, maar het heeft een mooie les opgeleverd. Heel lang geleden had ik die ook wel kunnen gebruiken, toen voelde ik me ook een idioot, na beroofd te zijn op de Ramblas in Barcelona. Daar werken de zakkenrollers met een anjer voor een peseta, kun je nagaan hoe lang geleden. Ik heb die anjer echt staan te vertrappen, zo boos en ook op mezelf, ja, dan voel je je even een idioot. Maar gelukkig gaat dat weer over. Ik wens je nog een stralende dag!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)