maandag 6 juni 2016

Treasure..


Voor mijn boek Lov-ing wool schreef ik een stukje
over een gedroomde rommelmarkt vondst, namelijk
een doos vol oude handwerkspullen.
Terwijl ik daar mee bezig was, het is nooit in 
en keer goed, soms moet je het even een paar dagen
'laten doen' maar dat is misschien een Zeeuwse 
uitdrukking, de eerste keer dat ik tegen P. zei;
laat maar doen, dacht hij dat we het gingen doen,
terwijl ik bedoelde dat het niet ging gebeuren, 
of dat het op zijn minst op de lange
baan werd geschoven..


Terwijl ik het stukje liet doen :-) ging ik naar
een rommelmarkt, niet om speciaal om iets te zoeken,
de leukste vondsten zijn die waarvan je pas weet
dat je het zocht als je ze gevonden hebt.
Ik zag een grote oude doos met een deksel er op,
en ik moet altijd even kijken wat er in zit.
En aah, toeval of niet het was de doos, of in 
ieder geval de inhoud die ik had beschreven
 in mijn 'laat maar even doen' stukje.
Een hele stapel oude schriften vol getekend met
borduurpatronen, losse velletjes papier
met in prachtig geschreven brei- en haakpatronen,
restjes garen, kromme breinaalden enzovoort..


Het is werkelijk ontroerend, ooh wat denk je 
van dit schortje, misschien wel gemaakt door de 
dochter van de vrouw die de patronen schreef.
Het doet mij denken aan de eerste dingen die
ik maakte voor mijn pandabeertje toen ik
een jaar of zeven was..
De patronen zijn vaak gedateerd, allemaal geschreven
in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw.
Ik heb de indruk dat de vrouw patronen maakster 
was voor bladen of misschien wel boeken.
Er staan overal aanwijzingen bij die je niet
voor jezelf zou schrijven, zoals: zet erbij dat
het ook met ander garen kan, of het roze kan 
ook vervangen worden door rood, dat
soort dingen, echt geweldig..
Daarnaast lijkt het allemaal nog heel hip,
je zou het zo kunnen gebruiken, terwijl dit 
meer dan 80 jaar geleden werd bedacht..
(hoewel het garen in de doos niet zo oud lijkt)


Laatst heb ik de hele doos gesorteerd, een heleboel
spullen waren min of meer vergaan.
In een envelop vond ik nog deze kleine plaatjes,
ik denk om ergens op te strijken, of het zijn 
borduurvoorbeelden, ik weet het eigenlijk niet..
Wel weet ik dat het bijna zonde is om de patronen
hier in de kast te laten liggen en hoewel er wel een 
naam op de schriftjes staat, kan ik de mevrouw
die het maakte natuurlijk niet meer vinden..

Tot de tijd dat ik bedacht heb (ik laat het even doen:-)
wat ik er mee zou kunnen doen, staat het veilig 
bij mij in de kast, en steeds als ik de doos 
zie staan, zie ik even de mevrouw voor me.
met een potloodje en een schriftje waarin ze tekent..
en voel ik me, ondank het feit dat ik haar 
helemaal niet ken, toch verwant met haar.

Ik wens je een fijne dag
-X-

15 opmerkingen:

  1. De doos had geen beter plekje kunnen vinden dan bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, wat een vondst! Superleuk!. Ik zit me slap te lachen om je 'laat maar doen'verhaal. Echt Zeeuws ja, lang niet gehoord!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat en mooie schat heb jij gevonden, die heeft vast op jouw staan te wachten,het is precies bij de goeie persoon terechtgekomen. Misschien kun je haar schriftje uitbrengen al 'n
    mini boekje met je mooie foto's, als een postuum eerbetoon aan deze vroegere handwerkster. En het originele kafje gebruiken voor de boekkalft. Ik zou het meteen kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. o zo leuk, hunker naar de dag dat ik ook eens een schat kan vinden op een marktje, was al dolgelukkig met een lege vintage blikken doos zonder inhoud :) geniet ervan, en ja ook ik vind dat je de oude patronen met ons moet delen :) nieuw boekje op komst? please....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een bijzondere vondst. Maar het leukste vind ik toch de foto met al dat garen. Midden boven is het rond een doosje Tree Castleden gewikkeld. Dat was het merk sigaretten die mijn moeder rookte. Land geleden. Hargelijke groeten, beerta.
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heerlijk dat jij hem gevonden hebt! Wat kun je dan blij zijn, ik word er zelfs blij van als ik het lees! Een fijne dag, Madeleine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtig verhaal.
    Jij en de doos hebben elkaar gevonden !
    Een doos vol schatten om te koesteren !
    Dank dat we over je schouder mogen meekijken en genieten van dat moois.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een heerlijke vondst, Ingrid !
    Ik schreef je ooit over een margarinedoos met heel veel proeflapjes (gebreid) en de beschrijvingen erbij. Afkomstig uit België uit de oorlog of misschien wel daarvoor en hier gevonden op een rommelmarkt in Brabant !Ook zo'n schat, die ik koester.
    Geniet van alles en dankjewel voor je mooie verhalen en instagram foto's. Wil

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, bijzonder hoor. Lieve groet Meinke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig om zoiets te vinden. Een schat!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig! Heel leuk dat je het hier laat zien en het verhaal deelt. Echt iets om blij van te worden :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Alleen jij kan zoiets geweldigs vinden volgens mij!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waauw, wat geweldig zeg, zo'n heerlijke vondst!! Al denk ik eigenlijk dat het andersom is: dat het doosje jou gevonden heeft...

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)