vrijdag 10 maart 2017

Schaapje, schaapje..


De allereerste foto die ik maakte voor mijn blog,
inmiddels bijna 7 jaar geleden, was er eentje van
een gebreid schaapje, zo'n typisch Vrije school schaapje
(om het zo maar te noemen :-)
Het witte schaapje kreeg mijn zoon Daan ooit als
kraamcadeautje en ik heb het altijd bewaard.
Het is inmiddels wat mottig maar ik zal het nooit weg doen.


Soms kom ik het in geen jaren tegen, maar van de week
was ik wat mandjes aan het uit sorteren en daar
was het ineens weer en omdat de lente in de lucht 
hangt en het echt lammetjes weer wordt, dacht ik 
ik maak het nog eens na..
Het is heel simpel, je hoeft enkel ribbels te kunnen 
breien, dus alleen rechte steken, je zou het ook kunnen
haken, dan kan je de breisteken vervangen door stokjes.
Als je het ook wil maken, zo doe je het:


Als je dit lapje gebreid hebt, naai je eerst de achterpoten
dicht (hoewel ik vind dat een lammetje meer 
beentjes heeft, poten klinkt zo grof)
Ik gebruikte dikke wol met pennen nummer 7, maar je kan 
het ook met dunnere of dikke pennen breien,
het schaapje wordt dan iets kleiner of groter.
Dan vouw je de voor beentjes dubbel en naai je die ook 
dicht, vervolgens de achterkant (of zijn billetjes ;-)
en het lijfje, daar stop je dan wat restjes wol in,
of wat vulmiddel, net wat je voorhanden hebt..
Je kan wat wol in de beentjes doen als je dat mooi 
vind, maar niet teveel, want dan krijgt hij van die
dikke poten, eeh benen..


Als je dat gedaan hebt naai je de zijkanten van het
hoofdje dicht, dan vul je dat op en tenslotte naai je
de voorkant van het snuitje dicht en zorg je dat
het mooi aan sluit met het lijfje..
Eventueel maak je er nog een staartje aan.

Even voor de duidelijkheid, dit is niet mijn patroon,
bij Vrije school moeders zal het ongetwijfeld bekend zijn,
ik maakte het schaapje zo ongeveer na, de beentjes 
zijn iets langer, vind ik iets leuker, ik heb geen idee
van wie het oorspronkelijke patroon is..
(mocht je ook iets kortere beentjes willen, dan 
minder dan voor alle beentjes 6 steken in plaats van 8)

Ik wens je veel plezier met het maken, mocht het 
niet lukken of als je er geen tijd of zin voor hebt,
ik kan er best wat in opdracht maken, mail me dan
even over wat je wil en de kosten enzo..

Ik wens je een heel fijn Lente Weekend,
jaaa, het lijkt er echt aan te komen.
Ik hoop dat je zult dartelen als een lammetje in de wei ;-)
-X-

9 opmerkingen:

  1. Wat een schattig schaapje. Goed dat je het bewaard hebt. Ik kan me herinneren dat er ook een gebreid konijntje was wat hierop lijkt. Helaas heeft dat het geknuffel van mijn kinderen niet overleefd.
    Dank je voor het nabreien en delen van het zo simpele patroon. Zelfs voor kinderen is dit met een beetje hulp te maken.

    Groetjes en fijn weekend, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind 'm zo leuk geworden, zag gisteren al je filmpje op IG, toen was ik direct verliefd!
    Dus ik weet al wat ik vanavond ga maken šŸ˜‰

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eenvoudig en toch zo mooi. Bedankt voor de uitleg. O ja, ben toevallig hier beland en volger geworden :-))

    Fijne dag verder, grts Tinne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een ontzettend lief en leuk schaapje die ga ik ook maken! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, leuk, lente!
    Groetjes en fijn weekend!
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat leuk! En dat met dit lenteweer. Past helemaal.
    Bedankt! Mooi weekeinde.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Echt een tof schaapje; dat probeer ik binnenkort uit ! Dank je voor de uitleg !
    Prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dank voor je patroon. Ik heb em gemaakt. Het breien was zo klaar maar het in elkaar zetten duurde iets langer ;-) maar het is een schitterend roze lammetje geworden. Jammer dat ik geen fotootje mee kan sturen šŸ£

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)