woensdag 12 april 2017

Dank je


Soms kan ik me helemaal verliezen in het gemopper
over de dingen, dan heb ik nogal de neiging om alles
wat me niet bevalt op te stapelen, het begint bijvoorbeeld
met de wasmachine die kapotgaat (gisteren:-( 
Vervolgens erger ik me dan aan de stapel spullen op de 
trap die daar al dagen ligt omdat ik ze niet kwijt kan;
het huisje is ook veel te klein, roep ik dan en als ik
mezelf dan geen Ho toeroep stap ik zo hup in de
trein naar Ontevredenheid en begin ik te ratelen over 
van alles wat me niet bevalt..
Als ik niet oppas eindig ik met klagen over de juffrouw 
die ik had op de kleuterschool, dit als voorbeeld, haha.
Sinds ik de cursus mindfullness deed weet ik dat ik het ook
kan stoppen, je laat de emotie van dat moment even
uitrazen, je concentreert je op je ademhaling
 en je constateert wat er is op dat moment,
zonder er een oordeel over te hebben, zo is het Nu..
(dat moet je echt wel oefenen, klinkt eenvoudiger
dan het is, het lukt mij vaak ook niet, hoor)


Vervolgens bedenk ik me dan een aantal dingen waar
ik wel dankbaar voor ben om een en ander te relativeren.
Omdat dat helpt heb ik eens wat artikelen gelezen over
het fenomeen dank je zeggen tegen de dingen/mensen.
Er zitten vele voordelen aan, ik noem er een paar:
-het verbetert je mentale gezondheid
-het vergoot je gevoel van eigenwaarde
-het bevorder nieuwe relaties
je vergroot je productiviteit
-je gaat jezelf minder vergelijken met anderen
-je waardering voor anderen wordt groter
-je voelt je relaxter en gezonder
-je slaapt er beter van.

Wel, dat lijken me behoorlijk wat voordelen, niet
dat ik nu ineens dankbaar ben voor de kapotte wasmachine,
en het zal ook niet zijn dat ik nooit meer zal mopperen
(dat is best fijn, zo op zijn tijd, zolang het niet uit de hand loopt)
maar het maakt het wel makkelijker om de trein
die als bestemming Ontevreden heeft gewoon voorbij 
te laten rijden, denk je niet?

Ik wens je een fijne dag
en ik dank je voor het lezen van mijn blog :-)

12 opmerkingen:

  1. Dank je wel Indrid voor je (O' zo ware)blog heel herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben verslingerd aan jouw blog. Jouw woorden doen mij nadenken, vaak leer ik er iets van. Hiervoor wil ik je heel graag bedanken.
    Fijne dag,
    Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie overpeinzingen & foto!
    Ik geniet elke dag weer van je berichten. Het is altijd het eerste blog dat ik open.
    Dank je!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe herkenbaar!
    Dank je voor dit mooie blogje
    en sterkte met de wasmachine....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. dank je wel voor je blog.Mijn dag begint met jouw blog en ik geniet weer van de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Laat ik nou net in een mopperstemming zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooohhhh....hoe herkenbaar....want wat dacht mijnheer de belasting wel om van ons toch al niet riante inkomen nóg meer af te snoepen.....sinds dat bericht kwam uimelen mijn piekergedachten soms in een enorme vrije val....ik ga je mindfullness-tips toepassen! (want zo´n cursus...nee, dat kan ik niet betalen....) dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dankjewel voor al je fijne logjes, ik waardeer ze zeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Moooi, kwam bij mij goed binnen! Dank je!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Met dank voor je reactie (thank you for your thoughts)